Fortuna zet zichzelf wederom te kijk, 3-0

Je zou er maar niet geweest zijn, Telstar away, maandagavond 10 februari 2015…..tja wat dan. Dan heb je het waarschijnlijk lekker warm gehad, genoten van wat tv en je niet hoeven ergeren aan datgene wat de naam voetbal heden ten dage nog draagt bij Fortuna. Het was weerzinwekkend, het was slecht, het was gewoon drie keer niks. Door een hattrick van Ralf Seuntjens wint Telstar met 3-0 en verliest Fortuna niet alleen drie punten , maar door een (terechte) rode kaart Sem de Wit, en door de gele kaart van Fatih Turan en Roel Janssen nagenoeg de gehele defensie voor vrijdag aanstaande (als ik fout zit, mea culpa). Een waar voetbalfeest staat ons te wachten in het Jan Louwers stadion vrees ik….

Telstar – Fortuna Sittard 3-0 (1-0)

1-0 Ralf Seuntjens (23e min.)

2-0 Ralf Seuntjens (54e min)

3-0 Ralf Seuntjens (57e min)

Quinn, Korpershoek (Telstar)

Janssen, Turan (Fortuna Sittard)

de Wit (Fortuna Sittard)

Toeschouwers : 1381

Opstellingen :

Telstar : Varkevisser, van Huizen, Korpershoek, Seuntjens (88e.Talsma), Al Mubaraki (72e. Kindermans), van Essen (63e. Tissoudali), Knol, Rifai, Quinn, Valies, Dougali

Fortuna Sittard : Kaya, Turan (72e Marveggio), de Wit, Janssen, Kis, ter Borgh, Briels, vanKan (62e. Linssen), Schroyen, Vanmaris, Conneh (55e. Baur)

Het is maandagmiddag, ergens rond 15u als we met vier mafketels ons melden in Buchten. We mogen deze ´historische´ dag mee met materiaalman/verzorger Marco Lemmens in het Fortuna busje en zien zodoende de spelers ook in hun bus stappen. De één zwaait ff , de andere steekt een duim omhoog en een derde leeft in zijn eigen wereld met grote oorwarmers op en luistert muziek. Nadat we checken of we nog alle tien vingers hebben (de deur van het busje sluit nogal hard) vangen we reis aan richting Velsen of all places. Via Weert, Eindhoven, langs het welbekende ´de Lucht´, Utreggg en net niet geraakt worden door een landend vliegtuig bij Schiphol, komen we om kwart over vijf aan bij het Telstar stadion De witte lease Opels (met rugnummer) staan mooi in een rij voor het stadion en begroeten ons in een rij. Binnen helpen we even met alle tassen en koffers die we meenemen om vervolgens voet te zetten richitng het pontje van Velsen om toch maar weer voor de innerlijke man te zorgen. aangekomen bij Bastiaans snacks (althans meen ik dat t zo heette) schijn ik onverstaanbaar te praten en besteld een facebookloze fan in het Duits wel probleemloos ?? Ach ja de lol zien we er wel van in als we onze vette hap krijgen zoeken we één van de twee tafeltjes uit en beginnen aan het diner van deze dag. Net bezig om de friet te veroroberen zien we de spelersbus ook linksaf slaan, het is 17.50u….nog ruim 2 uur pfoeeeeh

Die hards Hub en FantaFrank Q. laten het zich smaken

Om nog wat langer van de warmte en windvrije omgeving te genieten bestellen de heren uit Munstergeleen nog een extra snack en zodoende hebben we ons plekkie bezet tot ergens vlak na half zeven. Dan begint de voettocht naar het stadion en begint het gevoel te komen, dat t weer een avond wordt die we in herinnering zullen gaan houden. Het miezert enorm en als we na een wandeling van wederom een kleine kilometer bij het stadion zijn kan niemand ons vertellen hoe we bij het uitvak kunnen komen. een behulpzame ober (of was het bier voor hemzelf) wijst ons dan dat we helemaal om moeten lopen. Zo gezegd, zo gedaan…..het paadje richting het uitvak komt de één bekend voor , de ander niet. BIjna aan het hek ineens hard getoeter achter ons, een drukgebarende chauffeur maakt ons duidelijk dat we ff lekker moeten oprotten en in de berm moeten gaan lopen. Ik kijk nog eens goed en zie het al…..het is Fortuna SC fotograaf Niels. Nadat we mekaar even liefdevol begroeten met een middelvinger en een wanker gebaar rijdt hij lachend door op zoek naar een parkeerplaats voor zijn bolide, die ook vol zat met nog meer gekken die ook deze wedstrijd willen aanschouwen. Inmiddels merken we dat de hekken nog dicht zijn en vragen we maar eens waar we ons moeten melden en worden vervolgens gestuurd naar een klein hokje met een paar hekken eromheen. We kopen ons kaartje a 10€ en praten wat met een paar suppoosten, die het nog niet zeker weten wie slechter is, Fortuna of hun eigen Telstar. Een paar minuten later komt een supporter binnen en wil gewoon doorlopen…..op ons advies koopt ze toch maar een kaartje ….de sfeer is gemoedelijk of is het wellicht nu al omgeslagen naar berusting. Op het veld zien we nog niemand als we de uittribune, nu achter het doel (voormalige sfeervak), betreden. Paar minuten later komt onze Superkay met reservedoelman Glen Daniëls het veld op en de inmiddels aanwezige 10 paar handen klappen. Eén van de weinige die we dankbaar mogen zijn dat we nog 15e staan……..de rest van het elftal komt dan ook het veld op en vlak voor de wedstrijd tel ik dan toch 52 man in het uitvak. Onze chauffeur gooit nog een polletje richting een fotograferende webmaster maar hij mist 🙂 Maandagavond, tegen Telstar, ruim 200 kilometer verderop en met eigen vervoer, 52 man in het uitvak, das dan wederom wel weer een prestatie van formaat !!

Dan de wedstrijd, ik hou het kort, heel kort. De eerste 10 a 15 minuten speelt fortuna monter en krijgt zelfs een viertal corners, Telstar stelt daar weinig tegenover. Overigens, echt gevaar komt er niet uit. Als dan Telstar een tandje bijschakelt en het broodje dode worst met vers bloed op is, is het bijna meteen prijs …

Eerst een actie over rechts, de flankspeler protesteert eerst voor een niet gegeven penalty aan een medeploeggenoot, de bal lijkt secondenlang stil te liggen in de zestien en diezelfde speler loopt vervolgens met bal naar de achterlijn en zet voor…….Kaya kan de inzet van Seuntjens niet keren, 1-0 voor de thuisploeg. De loterij betaalt € 75 aan de winnaar met het lotwinnaar, onze zin is alweer stuk minder positief. Fortuna bakt er vervolgens niks meer van. Telstar tikt de bezoekers van het kastje naar de muur, wegwerpgebaren, scheldkannonades vanaf de tribune en een paar aanmoedigingen ten spijt, het mag niet baten. Vlak voor rust dan een ´pracht breedtepas´ van Kevin Kis en Sem de Wit schoffelt de bijna doorgebroken speler van Telstar onderuit, en mag vervolgens met rood vertrekken. In de rust tellen we onze zegeningen en weten alweer dat het wederom een verloren avond wordt. Dat Ralf Seuntjens nog twee keer scoort in de tweede helft, het doet er verder niet meer toe…..3-0 na 90 minuten en de traditie waar ik het eerder over had , is wederom niet gebroken. Het was bar en boos, het was gruwelijk slecht, het was echt niet om aan te zien. Na afloop worden de spelers terecht getrakteerd op een fluitconcert, het respect gaat bij deze uit naar Ferhat Kaya die zijn groep in bescherming neemt en naar ons toekomt en duidelijk aangeeft wat het probleem is, evenals captain Roel Janssen die zichtbaar kapot zit. Ook Thimo Vanmaris en Youri Schroyen komen even teneergeslagen aan de boarding, de rest druipt met de spreekwoordelijke staart tussen de benen af.

En wij, wij druipen al scheldend en tierend ook weer af richting de hoofdingang alwaar onze taxi staat……bij het betreden van de hoofdingang wordt ons gevraagd of we geholpen kunnen worden, zelfs een snedige opmerking heb ik niet meer paraat en dus haal ik mijn schouders maar op. Spelers druppelen langs ons door richting de bus, de één nog dieper gebogen dan de ander, en een enkeling komt een handje geven en praat nog even over wat we hebben mogen, nee moeten aanschouwen. Radio Fortuna SC rent nog rond in carnavalsuitdossing…..na enige minuten dat tafereel aanschouwd te hebben weet ik het zeker, we zijn gewoon echt niet normaal.

Als we dan om twintig over tien onze plek innemen in het busje en de thuisreis wordt ingezet, en de radio aangaat is de conclusie duidelijk. Dit was weer eens een onvervalste klotemaandag, een onvervalste klotevoetbalavond en een onvervalste wanprestatie van het elftal (op de eerder genoemde Kaya en Janssen na). De vraag is dan ook terecht, waar moet dit heen ??? Wij komen dan uiteindelijk om even na middernacht aan in Buchten, bedanken onze chauffeur en stappen in de auto huiswaarts. Ach, ik denk maar zo, vrijdag mogen we weer…….HUMPA HUMPA HUMPA TETEREEEE TETEREEEE……….. nu al zin in.

​Fortuna SC, Harald
Fotografie: Niels van Renen