Forumoverzicht Nieuwsberichten Artikel Oliseh Limburger (02-12)

Artikel Oliseh Limburger (02-12)

Nuujtsberichte die vur op de website publiceren

Bericht za dec 02, 2017 10:05 am
Rdorenberg Geregistreerde gebruikers

interview sunday oliseh

Fortuna als springplank

Sunday Oliseh haalde Fortuna uit het slop. (ERMINDO ARMINO)
Na jaren van malaise telt Fortuna Sittard weer mee. Onder leiding van trainer Sunday Oliseh (43) is de club uitgegroeid tot dé openbaring van de eerste divisie.

DOOR TIM REEDIJK
Het is een bijzonder beeld, op deze druilerige middag in het stadionrestaurant van Fortuna Sittard. Tussen de vrij anonieme selectie van de trotse nummer twee van de eerste divisie nuttigt Sunday Oliseh zijn lunch. Voor de Nigeriaan, oud-speler van onder meer Ajax, Juventus en Borussia Dortmund, staan de deuren overal ter wereld open. Hij spreekt vijf talen, heeft een enorm netwerk en wordt aanbeden in zijn thuisland. En nu staat hij dus aan het roer in Sittard.

Het kan verkeren, zou je denken. „Het is een kwestie van perspectief”, zegt Oliseh zelf. Met een map vol oefenstof baant hij zich een weg door de gangen van het stadion. Oliseh is een bezige bij. Zijn roemruchte verleden is geen aanleiding om het allemaal wat luchtiger op te nemen in Sittard. „Kijk, ik kom uit Nigeria. Ik ben niet opgegroeid in de jeugdopleiding van Ajax, PSV, Real Madrid of Bayern München. Ik ben óók gewend aan deze omstandigheden. Op mijn zestiende kwam ik in België en vanaf het moment dat ik in het vliegtuig stapte, wist ik dat ik dit wilde. Ik was wanhopig op zoek om te slagen.”

De carrière van Sunday Ogochukwu Oliseh bracht hem meer dan hij aanvankelijk zelf durfde te hopen. Hij zwierf Europa door, speelde bij grootmachten als Juventus en Borussia Dortmund, maar kende zijn succesvolste tijden in Amsterdam, bij Ajax. Die club gaat hem nog steeds aan het hart – al wees hij vlak voordat hij in Sittard tekende wel een baan als jeugdtrainer af. „Vlak voordat ik naar Fortuna kwam, sprak ik met Ajax. Echt, ik hou van Amsterdam, maar iets zei me dat ik het niet moest doen. Ik heb het geluk dat ik voetballer ben geweest, dat ik niet wanhopig hoef te zoeken naar werk. Ik wees banen in Afrika af, ook nationale teams. Wat Fortuna zo interessant maakt, is de uitdaging. Iedereen zegt dat deze club dood en begraven is. Maar als ik dit kan omdraaien, twijfelt niemand meer aan mijn kwaliteiten als trainer.”

Het gaat hem voorlopig voor de wind bij Fortuna. De Turkse investeerder en eigenaar Isitan Gün hielp de club er financieel bovenop en Oliseh en staf behoedden Fortuna vorig seizoen voor degradatie. Nu lonkt met dominant en aanvallend voetbal de top van de eerste divisie. Aan de staf van Fortuna werd wel wat gesleuteld. Onder anderen assistent-trainer Tini Ruijs stapte in maart zelf op, al wilde Oliseh ook zelf in de hand hebben wie in zijn staf zit. „Het viel het eerste halfjaar niet mee om met mensen te werken die compleet eigen ideeën hadden. En dus heb ik de eigenaar laten weten dat ik andere mensen wilde. Ik zit hier niet voor sentiment, ik wil slagen”, zegt hij.

Workaholic

Hij beschrijft zichzelf als een workaholic, non-stop bezig met voetbal. „Dat hoor ik vaak, ja. En dat zie ik als een compliment. Ik hou niet van luie mensen. Je wilt niet weten hoe veel ik per week met voetbal bezig ben. Door jou vraag ik me af waarom ik eigenlijk nog getrouwd ben…”

Getrouwd is hij met een Belgische, met wie hij een zoon en dochter heeft. Al liefst 27 jaar woont hij in Eupen, in zijn ogen een ideaal gelegen plaats met Aken, Luik en Maastricht op acceptabele afstand. België is ‘het enige land waar ik zonder navigatie heen kan rijden’, aldus Oliseh. Zijn zoon Denzel, 20 jaar, studeert aan de universiteit. Hij voetbalt niet meer. Denzel besloot zijn pijlen te richten op een diploma, tot genoegen van Oliseh. „Mijn familie is alles”, aldus de Nigeriaan. Zijn gezin was bovendien de reden dat hij besloot zélf Fortuna te bellen toen hij van een vriend hoorde dat de club in de problemen zat en een trainer zocht. Oliseh was zelf een krap jaar werkloos nadat hij was vertrokken als bondscoach van Nigeria. Vier maanden geen salaris was de druppel, hoe pijnlijk ook. Ben van Dael was op dat moment net ontslagen in Sittard. Elke dag gaat Oliseh heen en weer met de auto naar de club, een belangrijke voorwaarde, zodat hij zijn vrouw en kinderen dagelijks ziet.

Zijn opvallendste verandering bij Fortuna was het aanvoerderschap van Perr Schuurs. Een kind van de club, geboren in de regio en een fan van Fortuna. Vorige week werd hij 18 jaar. Zijn naam werd al in verband gebracht met clubs als Bayern München en Liverpool. Oliseh herkent zichzelf wel in de verdediger. „Ook ik was 16 toen ik begon in de Belgische eerste divisie. Ik weet nog hoe er toen naar mij werd gekeken. Dat oudere spelers dachten: Jouw tijd komt nog wel, neem mijn plek niet in. Maar jij als jonge jongen denkt: ‘Ga weg, ik wil alles spelen. Met zijn aanvoerderschap willen we ook een boodschap afgeven aan jonge spelers in de regio. Mensen waren geschokt toen ik hem in de basis zette, maar hij speelt alles. Hij is een leider door actie, dat is beter dan een leider door praten.”

Niveau

Schuurs wordt veel gecoacht door Oliseh, die zelf ook geregeld centraal achterin speelde.

„De situaties waarin hij terechtkomt, heb ik ook allemaal meegemaakt in mijn carrière”, vertelt Oliseh, die zelf niet veel meevoetbalt op trainingen. En dan komt ontegenzeggelijk de vervolgvraag: zou hij het niveau bij Fortuna kunnen bijbenen? Hij is tenslotte ‘pas’ 43. „Ik ga niet liegen”, schatert Oliseh. „Fysiek zijn zij beter. Maar als het op inzicht en techniek aankomt... Dat raak ik nooit meer kwijt. Ik mis het voetbal, maar doe op de training toch niet vaak mee. Ik wil alles kunnen zien en dat kan niet als ik zelf speel.”

De winnaar van olympisch goud in 1996 haast zich vervolgens naar het naastgelegen knollenveld, waar de middagsessie begint. Na de verrassende 3-2 nederlaag van NEC tegen Telstar is het verschil met de koploper uit Nijmegen nog maar vier punten. Eventuele promotie zou betekenen dat Fortuna Sittard voor het eerst sinds 2002 weer op het hoogste niveau speelt.

Zo ver is het nog lang niet, maar er wordt stiekem, heel stiekem, gedagdroomd in Sittard. Oliseh, winnaar van de dubbel met Ajax en bezitter van een olympische medaille, met Fortuna naar de eredivisie. Vanuit zijn carrière als voetballer bekeken stelt dat niet zo veel voor, maar het zou misschien wel de grootste prestatie uit zijn loopbaan zijn.

Bron: De Limburger

Bericht za dec 02, 2017 12:20 pm
AT-AT Avatar gebruiker
Geregistreerde gebruikers

Mooi artikel :mrgreen:

Bericht za dec 02, 2017 1:00 pm
vlinderstraatjes Geregistreerde gebruikers

waaaaaw, wat een briljante man in dat interview van de limburger. idereen vond die club, Fortuna, dood en begraven, maar ik wil de uitdaging aangaan en het tegendeel bewijzen als traener, aldus Sunday Oliseh. tja hij kan van een matige speler een top speler maken, dat heeft hij nu al met veel spelers van dit taem laten zien.

Bericht za dec 02, 2017 1:20 pm
Don Leo Geregistreerde gebruikers

Sunday Oliseh is verreweg de beste coach die we de afgelopen 20 jaar hebben gehad, eindelijk iemand met ballen en een echte topsportmentaliteit die harde beslissingen durft te nemen! Thanks Sunday!

Bericht za dec 02, 2017 3:20 pm

Don Leo schreef:
Sunday Oliseh is verreweg de beste coach die we de afgelopen 20 jaar hebben gehad, eindelijk iemand met ballen en een echte topsportmentaliteit die harde beslissingen durft te nemen! Thanks Sunday!

Klopt, anderzijds hebben we voor nu gewoon een prima selectie om bij de eerste 7 te eindigen. Ik ben zeer content met Sunday Oliseh, maar er is nu ook voor het eerst in 20 jaar rust in de tent, geen gezeik over financiën en bestuurlijk is het ook rustig, voor een trainer is het nu heerlijk om te werken bij Fortuna. visie, ambitieuze eigenaar en club , enige financiële mogelijkheden om iets op te bouwen.

FortunaSC Sponsoren

Bericht za dec 02, 2017 3:52 pm
Arthur Hoyer Geregistreerde gebruikers

Bericht za dec 02, 2017 3:57 pm

Arthur Hoyer schreef:

Is het zelfde artikel als in de Limburger :mrgreen:

Bericht za dec 02, 2017 5:51 pm
freaky Supporter

Rdorenberg schreef:
Don Leo schreef:

Klopt, anderzijds hebben we voor nu gewoon een prima selectie om bij de eerste 7 te eindigen. Ik ben zeer content met Sunday Oliseh, maar er is nu ook voor het eerst in 20 jaar rust in de tent, geen gezeik over financiën en bestuurlijk is het ook rustig, voor een trainer is het nu heerlijk om te werken bij Fortuna. visie, ambitieuze eigenaar en club , enige financiële mogelijkheden om iets op te bouwen.

precies, uiteraard met alle respect voor Oliseh, het is een feit dat de omstandigheden waarin hij werkt het beste zijn val alle trainers die we de afgelopen 20 jaar gehad hebben. Dan is het toch allemaal wat makkelijker, kunnen spelers ook focussen op het voetbal ipv zich af te vragen of ze de vaste lasten wel kunnen betalen die maand.

daarmee wil ik niet oliseh te kort doen, maar ben voorzichtig over alle andere coaches van de afgelopen 20 jaar, want die hebben echt in de ellende moeten werken. Ik denk zelf dat Oliseh er zonder Gun niet aan begonnen was.

Keer terug naar Nieuwsberichten