Forumoverzicht Nieuwsberichten Hoe eindigt het krankzinnige seizoen van Fortuna?

Hoe eindigt het krankzinnige seizoen van Fortuna?

Nuujtsberichte die vur op de website publiceren

Rdorenberg Avatar gebruiker
Geregistreerde gebruikers

Hoe eindigt het krankzinnige seizoen van Fortuna Sittard?

Is het grootste voetbalwonder van Nederland van de laatste jaren aanstaande? Fortuna Sittard is op jacht naar de Eredivisie. Diverse keren dood en begraven verklaard, maar nu kansrijk. Alleen hebben de Limburgers het niet meer in eigen hand.
‘Voetbalbond maffia’ en ‘Schaam je kapot’ schreeuwen de Fortuna Sittard-supporters na de 1-1 van maandagavond bij RKC Waalwijk. Dat de eigen spelers in de eerste helft vergeten te scoren verdringen ze even voor het gemak. De beschuldigende vingers wijzen massaal naar de KNVB vanwege de Jong Ajax-NEC-soap. Uit het RKC-vak komt het antwoord: ‘Ze worden nooit geen kampioen.’
De gemoedstoestand van de Fortuna-supporters wordt weer eens op de proef gesteld. Niet voor het eerst, promotie is in zicht maar dreigt uit de vingers te glippen. De euforische stemming die na vrijdag is ontstaan, slaat drie dagen later om in vertwijfeling. Eigenlijk precies zoals Fortuna na rust speelt in Waalwijk.
‘We hebben wel vaker gewonnen van de KNVB’

De KNVB doet er alles aan om Fortuna Sittard niet te laten promoveren, zo willen de fans doen geloven. De soap van het weekend rond de geschorste Jong Ajax-speler Teun Bijleveld leidt tot heftige reacties. Het duel Jong Ajax-NEC (2-0) wordt overgespeeld, de zo gewenste nederlaag van de Nijmegenaren in Amsterdam wordt geschrapt. De Limburgers zien direct complottheorieën en schromen niet die via allerlei kanalen te uiten. Maar de commotie en teleurstelling wordt in één zin gevangen. ‘We hebben wel vaker gewonnen van de KNVB.’
Die gedachte overheerst. Zij die jarenlang werkelijk niets te vieren hadden, zij die zich bijna schaamden Fortuna-supporter te zijn, zij die op de ziel getrapt zijn en hebben moeten lijden. Zij verkeren in alle staten, nu promotie naar de Eredivisie lonkt. En zij voelen zich gepakt als ze in hun ogen onrechtvaardig behandeld worden.

Op de burelen van de club heerst er ongeloof én realisme. Ongeloof omdat spelen om promotie nooit voor mogelijk was gehouden, realisme omdat er nog een paar hordes te nemen zijn. Spelers en stafleden proberen zich krampachtig afzijdig te houden. Het zijn de cliché’s die bij een aanstaande promovendus jaarlijks zijn op te tekenen. Wedstrijd voor wedstrijd, we denken niet aan Eredivisie, we kijken niet naar de concurrent, we moeten ons blijven focussen. Kom niet voor sappige quotes of stoere bespiegelingen aan, als borrelende vulkaantjes worden die teksten opgespaard tot de uitbarsting daar is. De Turkse voorzitter Isitan Gün wil uiteraard ook niet te ver vooruitlopen op de zaken. Iets met een beer en een huid, dat gezegde kennen ze in Turkije ook. Toch laat hij zich desgevraagd ontvallen dat na de uitduels met Go Ahead Eagles en RKC er voorzichtig plannen gemaakt gaan worden. ‘We moeten de scenario’s wel gaan opstellen. De korte tijd die we straks hebben is kostbaar.’
Promotie of niet, Fortuna Sittard leeft als nooit tevoren. Met 341 fans togen ze op vrijdagavond naar Deventer, met 550 trekken ze op maandagavond – ondanks een fikse onenigheid met de Waalwijkse driehoek over de wijze van verplicht vervoer – naar slaapstad Waalwijk. De Sittardse volksverhuizingen maken duidelijk hoe diep de pijn zit. In Deventer biedt het uitvak een prachtig aangezicht, in Waalwijk is het zo mogelijk nog indrukwekkender. In aantal, qua sfeer. Emoties vliegen alle kanten op. De ellende van de voorbije jaren maakt de verbondenheid immens.
Het wordt een bewogen weekend, op en naast het veld. Met dank aan de blunderbond in Zeist. In Deventer omzeilt Fortuna een lastige klip in de laatste reeks wedstrijden. Al voor aanvang zien we louter stralende Sittardse gezichten. Reden is de uitspraak in de Oliseh-zaak. Drie kwartier voor de aftrap staat Isitan Gün aan de rand van het veld in De Adelaarshorst. Hij kan een glimlach nauwelijks onderdrukken. Eigenlijk doet hij er ook geen poging toe. Wie de uitspraak in de zaak-Oliseh nog niet heeft vernomen, ziet onmiskenbaar dat er goed nieuws is.

Wist u dat de uitspraak vandaag zou komen?

‘Nee, dat was een verrassing, maar wel een aangename verrassing. We waren overtuigd van ons gelijk, maar het is toch altijd spannend of je dat ook krijgt.’

Moet Fortuna diep in de buidel tasten om Oliseh een afkoopsom te betalen?

‘We moeten een ingecalculeerd bedrag (negentigduizend euro, red.) betalen. De schade is nog altijd stukken minder dan dat-ie was geweest als Oliseh zou zijn aangebleven.’

Kan de focus nu op de laatste vijf wedstrijden?
‘Die focus was er al. Kijk maar naar de resultaten. Die bevestigen ons dat we goed gehandeld hebben.’

Hoe zit het met de invulling van de trainerspositie voor volgend seizoen?
‘Daar kan ik nu niets over zeggen. We richten ons op de wedstrijden voor nu. De afspraak met Claudio Braga en Kevin Hofland is voor dit seizoen. Na het seizoen kijken we hoe we verder gaan.’

Eerst promoveren en kampioen worden?

‘Wie had gedacht dat we zo dichtbij konden komen. Kampioen worden of niet maakt niet uit, het gaat om promotie. It should be epic.’

EPISCH

De brede grijns van de trotse Turk overleeft de avond. Alles valt goed, Fortuna wint, NEC verliest bij Jong Ajax, maar dat blijkt dus niets waard. ‘Een schandalige beslissing, we concentreren ons nu op de competitie, na het seizoen ga ik zeggen wat ik er echt van vind’, luidt de cryptische reactie van Gun na de bekendmaking van het nieuws.
‘It should be epic’, de woorden dreunen na. Het woord episch wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt, maar eerlijkheidshalve verdient deze ontknoping het begrip wel. Heroïsch en majestueus zijn begrippen die episch verklaren. Dat is het gewoon. Áls het lukt. Een late goal van Lars Hutten in Waalwijk redt maandagavond een punt. Wat dit punt uiteindelijk waard is moet blijken.
In Deventer is dan al een forse stap gezet. Het Engelse sfeertje aan de Vetkampstraat is niet verloren gegaan door de dramatische prestaties van de thuisclub dit seizoen. Dit is voetbal in zijn puurste vorm. Zingen tot je dorst krijgt en na een slok nog harder zingen. Het humeur van de meegereisde Sittard-fans is beter dan dat van de thuisblijvers in Limburg. Go Ahead Eagles-Fortuna Sittard is niet rechtstreeks op tv bij FOX Sports te zien deze avond. Vijf speelronden voor het einde en de koploper is niet live te aanschouwen, eigenlijk is het te belachelijk voor woorden voor een zender die zegt de ontknopingen op de voet te volgen.

Jong Ajax-NEC is de schuldige, nummer twee tegen drie weliswaar, maar geen van beide ploegen heeft alles in eigen hand. ‘Volgend jaar alle duels live’, valt er te horen. De overtuiging dat er na zestien jaar weer Eredivisie-voetbal in Sittard te bewonderen zal zijn is groot. ‘De laatste dubbel op vrijdag en maandag, nooit meer op maandag.’ Supporterskretologie, maar het afscheid nemen van de Jupiler League is begonnen. Op maandagavond zitten de fans er heel anders bij. Handen in het haar, gebogen hoofden, de Limburgse vloeken zijn vakken verederop te horen. En het blijft niet bij het beschaafde nondeju.
Als aanvoerder Perr Schuurs op vrijdagavond na een kwartier de 0-1 inkopt, bereikt de vreugde een climax. Fortuna Sittard is dan op weg naar iets bijzonders. De treffer van Hutten brengt maandag een ander soort vreugde mee. Toch nog een punt, maar twee verloren. De trainer die de basis heeft gelegd, Sunday Oliseh, is bedankt, maar de vriendenploeg (dat zijn alle succesvolle teams) is misschien wel dichter naar elkaar toe gegroeid. De Oliseh-soap kost Fortuna Sittard in januari vier nederlagen op rij en een geruchtmakende arbitragezaak waarin beide partijen met verwijten strooien. Oliseh leidt daarin de zaak af van de kern door over illegale praktijken in de vorm van zwartgeldbetalingen en een vermeend eigenaarschap van een zaakwaar-nemer te praten. Die beschuldigingen blijven rond het succes hangen, maar vooralsnog in het luchtledige en zonder onderbouwing.

SUPERLATIEVEN

Op het veld is het duo Claudio Braga/Kevin Hofland, een hoofd jeugdopleiding met de vereiste diploma’s en een clublegende met ambitie, verantwoordelijk voor de sensationale opmars. De fans komen superlatieven tekort om Hofland en Braga te eren, terwijl zij intussen de pijlen richten op NEC-trainer Pepijn Lijnders. Supporters kijken wél naar de concurrent, blijkt uit de lol die ze hebben om het Nijmeegse geploeter. Ze hebben het over Pepijn Looplijn en Pepje Vitamientje, liefkozende bijnamen voor de zelfbenoemde messias van Nijmegen die niet alleen niet over water blijkt te kunnen lopen, maar die ook moeite heeft zijn elftal op promotiekoers te houden. De teloorgang van NEC en het Champions League-succes van Liverpool worden moeiteloos toegeschreven aan Kleine Pep. Makkelijk scoren natuurlijk, maar feit is dat de trainerswissel in Nijmegen een stuk beroerder uitpakt dan in Sittard.
Braga en Hofland nemen de trainerstaken tot het einde van dit seizoen waar, luidde de lezing in januari. Voor de duidelijkheid: Braga is in het bezit van de vereiste papieren, Hofland niet. ‘Er zijn een paar voorwaarden die gesteld worden aan de werkverdeling tussen hoofdtrainer en assistent: de coaching tijdens de wedstrijd moet gedaan worden door de hoofdtrainer en de wedstrijdbespreking moet gedaan worden door de hoofdtrainer. Verder zijn er verschillende manieren om de onder-linge werkverdeling in te vullen’, leert navraag bij de KNVB. Hofland is in zijn eerste wedstrijden regelmatig langs de zijlijn te vinden, maar dat is de laatste weken zichtbaar minder. Hij staat opvallend genoeg wel de pers te woord. ‘Daar heeft Fortuna ons toestemming voor gevraagd en dat hebben ze gekregen. In overleg met de CBV, zoals bij dat soort zaken altijd het geval is’, aldus de KNVB.

Voorzitter Gerard Marsman van de belangenvereniging van coaches kent de situatie. ‘Braga heeft zijn papieren, dat is geen probleem’, geeft hij aan. ‘Ik heb nadrukkelijk naar gevraagd. Het gebeurt onder regie van Braga. Daar kan iedereen van alles van vinden en daar valt over te redetwisten, maar het is aan hen te bepalen hoe ze dat invullen. Er zijn meer voorbeelden van hoofdtrainers die taken overlaten aan assistenten. Het te woord staan van de pers leidt tot vragen, maar er is niks geheimzinnigs aan. Die afspraak heeft Fortuna met de KNVB gemaakt. Ik vind, in groter verband, wel dat we daar in de toekomst goed naar moeten kijken. Er is nu geen strikte regelgeving wie dat moet doen. Voor nu is het zoals het is, ik ga ervan uit dat wat zij zeggen ook klopt. Ze handelen binnen de kaders en als er in onze ogen zaken gaande zijn die niet correct zijn dan zullen we aankloppen bij de KNVB.’
Hofland zelf maakt zich er nauwelijks druk om. ‘Ik mag af en toe best opstaan en een aanwijzing geven. Doet Denny Landzaat bij Jong AZ ook volgens mij, die is ook assistent. Ik hoef mij niet in te houden. Het werkt ook niet als je daar constant over na moet denken. De rolverdeling tussen Claudio en mij is duidelijk. Hij is extreem rustig, hij heeft de leiding en duwt mij ook af en toe letterlijk en figuurlijk naar voren. Het heeft ook met stemgeluid te maken en met het bereiken van de spelers. Ik bereik ze wat makkelijker met een luider stem-geluid. Dat is praktischer. Claudio werkt ook gewoon liever op de achtergrond, ik ken de spotlights en vind het allemaal niet zo’n probleem. Dan doen we het toch gewoon zo?’
De Eredivisie lonkt, maar ook voor Braga en Hofland? ‘We hebben een afspraak voor vier maanden’, reageert de voormalige verdediger. ‘We gaan praten, maar eerst dit seizoen afmaken. We eisen van de spelers focus, dus moeten we dat zelf ook brengen. Het is voor later, we zien wel. De jeugd vraagt ook aandacht. Claudio is officieel hoofd jeugdopleiding, daar is veel te werk te doen. Ik assisteer hem daarbij. Mocht het allemaal de goede kant op gaan vallen dan zal er sowieso naar de organisatie gekeken gaan worden.’
‘Allemaal naar De Toekomst op maandagavond 16 april, Jong Ajax kan onze support goed gebruiken. En in De Galgenwaard gaan we Jong FC Utrecht aan een toeschouwersrecord helpen’
Fortuna blijft leiden en lijden. Koploper met 69 uit 35, Jong Ajax en NEC hebben 67 uit 34. Een gelijkspel in de onderlinge wedstrijd biedt uitkomst. Een zege van Jong Ajax ook, want het gaat om promotie. De schaal is bonus.
Nog drie duels heeft Fortuna te spelen, nog maar één keer buitenshuis. Maar een extra uitstapje is een serieuze overweging. ‘Allemaal naar De Toekomst op maandagavond 16 april, Jong Ajax kan onze support goed gebruiken. En in De Galgenwaard gaan we Jong FC Utrecht aan een toeschouwersrecord helpen.’
Het leed van de Fortuna-supporter is ongekend. Weer wordt het gestel getest. ‘It should be epic’ wordt ‘it could be epic’.

NOG EEN PAAR FINALES

Met Fortuna Sittard nog op pole-position en NEC als bumperklever nadert de ontknoping. Jong Ajax-NEC zal op 16 april opnieuw worden afgewerkt. De jonge Amsterdammers zijn nog een concurrent voor de titel, maar uiteraard niet voor promotie. Nog twee vrijdagen, een veelbesproken maandagduel, een zaterdag en de Eredivisie weet wie zich meldt. De resterende finales van de twee ploegen op een rij:

Vrijdag 13 april
Helmond Sport-NEC
Fortuna Sittard-FC Den Bosch

Maandag 16 april
Jong Ajax-NEC

Bron: voetbal international.
‘ stap voor stap en elke stap brengt ons verder ‘ Isitan Gün

Bas S. uit S. Avatar gebruiker

Uit het RKC-vak komt het antwoord: ‘Ze worden nooit geen kampioen.’------> Mijn kennis van de Nederlandse taal, zegt me dat we dan dus kampioen worden.

Big Ugly Head Avatar gebruiker

Bas S. uit S. schreef:
Uit het RKC-vak komt het antwoord: ‘Ze worden nooit geen kampioen.’------> Mijn kennis van de Nederlandse taal, zegt me dat we dan dus kampioen worden.

Jouw conclusie is correct. We weten alleen niet wanneer. Ik had liever gehad dat ze hadden gezongen: ze worden nooit geen kampioen in 2018.
Fortuna, doe bès mien club.

Bas S. uit S. Avatar gebruiker

Big Ugly Head schreef:
Bas S. uit S. schreef:

Jouw conclusie is correct. We weten alleen niet wanneer. Ik had liever gehad dat ze hadden gezongen: ze worden nooit geen kampioen in 2018.

Verdorie, idd ja. Nu begin ik toch weer zenuwachtig te worden.

L H Aan'M

Bas S. uit S. schreef:
Big Ugly Head schreef:
Bas S. uit S. schreef:

Verdorie, idd ja. Nu begin ik toch weer zenuwachtig te worden.

:lol: :lol: :lol:

FortunaSC Sponsoren

jori Aan'M

Big Ugly Head schreef:
Bas S. uit S. schreef:

Afgaande op de analyse van de RKC-fans weten we wél wanneer.

- "Ze worden nooit" --> Het gaat dus in geen enkel seizoen voorkomen dat
- "Geen kampioen" --> Er komt dus nooit meer een seizoen dat we geen kampioen worden.

Nu ben ik het met RKC eens dat we een goed team hebben met jonge gasten die nog lang mee kunnen, maar toch denk ik dat we bij promotie zeker het eerste jaar het moeilijk gaan hebben. Ik vind de stelling dat we dus nooit geen kampioen worden dus erg onrealistisch.
Don Leo schreef:
Als je serieus mee wil doen voor het linkerrijtje is de selectie inderdaad te smal.

Marco@Stein schreef:
En die [selectie] is gewoon niet compleet om mee te doen voor de play offs is mijn mening.

Sunday Oliseh schreef:
God is Great!

silvio62 Supporter

Kom op mannen,we hebben voor hetere vuren gestaan,blijf geloven,komt goed!

GeleanDeGekste Geregistreerde gebruikers

Als het aan de knjb maffia ligt blijven we in de Jup! Hebben het niet op onze (Turkse) eigenaar. Vuile racisten!
*da zal vergaan, mvv onderaan, nooit met vvv samengaan, wij zingen nooit FC Limburg!

Richard Coenen Avatar gebruiker
Supporter

Wat een complot theorieën :)

Keer terug naar Nieuwsberichten