Forumoverzicht Nieuwsberichten Interview Rene Eijer & Kevin Hofland( De Limburger)

Interview Rene Eijer & Kevin Hofland( De Limburger)

Nuujtsberichte die vur op de website publiceren

Rdorenberg Avatar gebruiker
Geregistreerde gebruikers

René Eijer is aangesteld als hoofdtrainer van Fortuna Sittard. Zijn voornaamste taak? Assistent Kevin Hofland opleiden en aan een diploma helpen, zodat die op termijn hoofdcoach kan worden. Zoals Eijer ook de voetballer Hofland begeleidde richting een succesvol profbestaan.

De cirkel is rond voor René Eijer. In het begin van zijn trainerscarrière was hij actief bij Fortuna Sittard als coach van jeugd en beloften, nu keert hij er terug als hoofdverantwoordelijke. De laatste jaren was Eijer actief bij amateurverenigingen, straks is hij weer fulltime bezig met ‘zijn passie’. „Mijn hart ligt bij het profvoetbal, waarin ik sinds mijn zeventiende actief ben. Eerst als speler voor Sparta, VVV en Vitesse, daarna als trainer.”

U bent aangetrokken als mentor voor assistent Kevin Hofland. Wat kunt u hem leren?

„Ik heb veel ervaring opgedaan op het gebied van benadering van - vooral - buitenlandse spelers. Er zijn grote cultuurverschillen. In het (verre) buitenland werkte ik met spelers van allerlei nationaliteiten. Als je een Afrikaan hebt en je vraagt hem of hij het snapt, dan zal hij altijd ‘ja’ zeggen. Omdat hij z’n meerdere niet wil tegenspreken. Dan stuur je hem het veld in en zie je dat hij er niks van begrepen heeft. Als je niet weet hoe dat kan, heb je een probleem. Een Griek kijkt altijd naar de grond om nederig te zijn. Vraag je hem in je ogen te kijken, beledig je hem en heb je ’m tegen je. Kleine dingen, maar het kan je de carrière kosten. Daarin kan ik hem wel sturen.”

Wat is uw rol als hoofdcoach?

„Kevin aan zijn papiertje helpen. Daarnaast moeten we met z’n drieën zorgen voor een goed resultaat met het eerste elftal. Ik ben niet van mening dat je als nieuweling in de competitie enkel voor handhaving moet gaan. Ik heb het meegemaakt als speler bij Vitesse. Het jaar na de promotie werden we derde, haalden we de bekerfinale én Europees voetbal. Je bent nieuw, spelers hebben nooit tegen elkaar gespeeld, tegenstanders onderschatten je en als je na paar goede resultaten in een flow komt, kun je voor verrassingen zorgen. Het is aan ons om de spelers daarvan te overtuigen.”

Na het ontslag van Sunday Oliseh werd Claudio Braga hoofdtrainer en Hofland assistent. Maar Hofland trad naar buiten. Hoe gaat dat volgend seizoen?

„We overleggen de tactiek met de voltallige staf. Vorig jaar deed Kevin de mediaoptredens, misschien laat hij dat nu aan mij over. We gaan nu eerst de punten op de i zetten. Je bent met spelers bezig links en rechts. Ik heb veel berichten gehad van zaakwaarnemers, die spelers aanbieden. We zetten de namen op een rijtje en gaan dan kijken wie bruikbaar is.”

Geen van de trainers - u, Hofland en Kristof Aelbrecht - heeft als coach ervaring in de eredivisie. Is dat een nadeel?

„Dat maakt volgens mij niet uit. Trainer zijn, is spelers beïnvloeden, zodat ze doen wat jij wil. Het maakt niet uit op welk niveau dat is.”

Hofland kent u uit zijn jeugd en Aelbrecht van zijn tijd bij PSV. Heeft hij deze staf samengesteld?

„In november sprak Kevin al met Fortuna over een technische rol in de toekomst. Toen Oliseh ontslagen werd kwam dat in een stroomversnelling. Hij komt regelmatig bij zijn jeugdliefde BSV Limburgia, waar ik nu trainer ben en vroeg mij voor deze functie. Fantastisch. Ik begeleidde hem van jeugdspeler naar profvoetballer en nu van assistent naar hoofdtrainer. Ik gun alle spelers met wie ik in de jeugd werkte het beste. Als ik Huntelaar of Afellay terugzie in de Champions League of Oranje ben ik trots dat ik aan hun succes heb bijgedragen. Als Kevin straks een topclub traint, zal ik dat opnieuw zijn.”

Ligt die toekomst er voor hem?

„Dat zal blijken. Pas als hij het diploma heeft, gaat hij het leren. Net als bij het rijbewijs: als je dat eenmaal hebt, kijk je niet meer zo overdreven in de spiegels zoals de instructeur dat wilde. De praktijk is anders dan de theorie.”
Wie geeft in de trainerskamer tegengas als dat nodig is?

„Als er discussie is, wordt die gevoerd. Ik voorzie daarin geen problemen. Kevin wil mensen om zich heen die hij kan vertrouwen. Hij kent mij, ik ben geen jongen die aan poten gaat zagen. Alles is erop gericht hem aan de top te brengen.”

U heeft MS. In hoeverre belemmert die ziekte u?

„In 1993 werd MS bij mij geconstateerd. Twintig jaar ging het goed en had ik nergens last van. Maar in 2013 verloor ik kracht in mijn rechterbeen. Frustrerend, maar in alledaagse bezigheden heb ik er geen hinder van. Ik kan alleen geen bal meer in de kruising schieten. De kennis zit in het hoofd, niet in de benen. Het is natuurlijk nooit leuk als je mank loopt. Misschien lachen mensen je uit of gaan ze schelden als het misgaat. Aan de andere kant proef ik ook respect. Ik kon in de VS voor Real Madrid een academie gaan runnen uit naam van Butragueño en Zidane. Die zagen me lopen en dachten dat ik meniscusletsel had. Toen ze hoorden dat het MS was, steeg ik direct nog verder in achting.”

Vult u de rol als trainer door uw ziekte anders in?

„Er zijn meer ploegen die meerdere trainers op het veld hebben staan. Kijk bij Feyenoord: naast Van Bronckhorst heb je daar Van Gastel en Landzaat. Een training maken kan ik wel, het voordoen niet meer. Dat hoeft in principe ook niet. Die jongens kunnen wel voetballen.”

Wat verwacht u van Fortuna in de eredivisie?

„In bepaalde linies hebben we meer ervaring nodig. Het is een jonge ploeg, die aangestuurd moet worden. Langs de lijn kun je niet iedereen bereiken, daar heb je verlengstukken in het veld voor nodig. Ik vind het jammer dat Dries Saddiki is vertrokken. Ik was fan van hem. Hij is een soort Busquets van Barcelona: je ziet hem niet, maar als hij niet speelt, merk je het. Zulke types die de boel opzwepen, heb je nodig. Jorrit Smeets kan dat ook, ik weet niet hoe ver hij is in het herstel van zijn knieblessure. Neem Todd Cantwell. Die speelde heel frivool in zijn tijd hier. Trucje hier, trucje daar. Zulke dingen moet je in de eredivisie afleren. Daarin moet wel iemand hem sturen.”

kevin Hofland

’Niet gezocht naar jaknikkers’

Kevin Hofland heeft amper een vrije dag gehad sinds de laatste training twee weken geleden. „Ik heb elke dag gesprekken met spelers en overleg met directeur voetbal Mustafa Aztopal over de selectie voor volgend seizoen. Daarnaast moet de staf nog worden aangevuld met een looptrainer en fysiotherapeut.”
Het coachingssteam daarentegen is compleet: René Eijer als hoofdtrainer, met aan zijn zijde assistenten Hofland en Kristof Aelbrecht. Sieb Dijkstra blijft keeperstrainer. Uiteindelijk is Hofland – die met Claudio Braga Fortuna naar de eredivisie loodste nadat Sunday Oliseh werd ontslagen – de man voor de toekomst. „Ik kwam in februari hierheen. Daarmee nam ik een risico, want bij PSV kon ik mijn contract verlengen. Fortuna heeft me als voetballer alles gegeven, zodat ik de speler kon worden die ik werd. Nu bieden ze me die kans als trainer opnieuw.”
Hofland wordt door mentor Eijer klaargestoomd. „Ik ken René sinds mijn zestiende, toen hij mijn jeugdtrainer was bij Fortuna. We hebben een sterke band opgebouwd. Toen ik stopte als speler, hielp ik hem met het opzetten van academies in het buitenland.” Hofland is degene die de technische staf samenstelde. „Ik zocht naar mensen die elkaar aanvullen, maar geen jaknikkers zijn. Ervaring vond ik ook belangrijk. Dus kwam ik bij René uit, die in de regio woont (Thorn, red.) en de club goed kent. Kristof ken ik nu een jaar of vier uit onze gezamenlijke tijd in de PSV-jeugd. Elke dag reden we samen naar Eindhoven. Hij is bezeten van voetbal en weet wat er gevraagd wordt.”
Dat de drie geen van allen eerder op eredivisieniveau werkzaam waren als trainer, maakt volgens Hofland niet uit. „René en ik hebben honderden wedstrijden op het hoogste niveau gespeeld. We weten heus wel wat erbij komt kijken. Het gaat vooral om de visie en speelwijze die je zelf hanteert. In Duitsland zie je geregeld dat trainers van begin dertig voor de leeuwen worden gegooid.”
‘ stap voor stap en elke stap brengt ons verder ‘ Isitan Gün

Keer terug naar Nieuwsberichten