Vitesse-uit; grote ‘leegtrekker’ calamiteitenfonds

Fortuna Sittard weet zich al vele jaren gesteund door een grote groep meereizende Fortunezen. Iets waar niet alleen de club, maar uiteraard ook Fortuna SC heel trots op is. Uiteraard brengt dit ook kosten met zich mee. Kosten waar geen opbrengsten tegenover stonden en die niet door de club gedragen konden blijven worden. Mede doordat we ook dit seizoen weer geregeld vragen zien langskomen over de 5 euro extra kosten per ticket bij een uitwedstrijd, geven we graag een update over de stand van zaken met antwoorden op veelvoorkomende vragen.

 

Samenstelling 5 euro

Allereerst de samenstelling van de betreffende kosten, welke bovenop de landelijk afgesproken prijs van € 9,- van tickets voor bezoekende supporters komen.

€ 1,- administratiekosten (per transactie via MijnFortuna geldt een percentage aan ticket-/softwarekosten, een deel van deze kosten worden gedekt door het fonds)

€ 2,- steward kosten (voor iedere 25 supporters dient er minimaal 1 steward mee te reizen vanuit Sittard. De vergoeding en reiskosten van een steward worden voor een deel gedekt door het fonds)

€ 2,- calamiteitenfonds

Hierbij behoeft voornamelijk de laatste post de meeste uitleg.

 

Calamiteitenfonds

Het komt zo nu en dan voor dat Fortuna Sittard geconfronteerd wordt met ontstane ‘schades’ in het uitvak van bezochte clubs. Dat moet gezien worden in de breedste zin van het woord; van een kapot stoeltje tot geplakte stickers. Van een losse lexaanwand (de doorzichtige afscheiding rondom het vak) tot graffiti. Hieronder daarom een antwoord op de meest gestelde vragen:

1. Het calamiteitenfonds moet ondertussen toch aardig gevuld zijn. Waarom betalen we die 5 euro nog altijd?

Omdat dat fonds niet aardig gevuld is. Fortuna Sittard betaalt jaarlijks vele duizenden euro’s aan ‘schades’. Zodra het kan worden de 2 euro kosten voor calamiteitenfonds afgeschaald, zoals ook in 2019 gebeurde. 

2. Waarom gaat Fortuna met alle schades akkoord?

Dat gaat de club niet. Voor iedere uitwedstrijd wordt het uitvak gezamenlijk met medewerkers van de thuisclub én Fortuna Sittard gecontroleerd. Dit gebeurt na de wedstrijd wederom, waarbij nieuwe afwijkingen genoteerd en besproken worden. Voor deze afwijkingen kan de club herstelkosten ontvangen. Stewards van onze club worden na een uitwedstrijd ook meermaals ingezet om stickers direct te verwijderen om kosten te voorkomen.

3. Wat zijn die kosten dan geweest?

Een van de meest recente kostenposten was de uitwedstrijd in Arnhem. In het uitvak van Vitesse was schade en een lexaanwand (de eerder genoemde doorzichtige afscheiding rondom het vak). Dit kan meerdere oorzaken hebben, waarbij trappen en slaan het meest voor komt. De herstelkosten waren aldaar € 7.000,-. Oftewel vrijwel geheel seizoen 2019/2020 aan calamiteitenfonds. 

Een andere veelvoorkomende kostenpost zijn defecten aan stoeltjes. Reken hierbij al snel op enkele honderden euro’s per stoeltje.Schades waren er het meest recent in de uitvakken bij Vitesse, PEC Zwolle, RKC Waalwijk, De Graafschap en ADO Den Haag.

4. Maar die kosten zijn belachelijk, dat zien jullie toch ook?

We begrijpen ook deze vraag, maar reken er in veel gevallen op dat de thuisclub een externe firma inhuurt om de ‘schade’ te herstellen. Je hebt hierbij met veel meer kosten te maken dan puur materiaal. Één defect stoeltje kan dan al snel 100 euro kosten.

Overige veelvoorkomende schades per stuk:

Toiletbril € 25,-

Zeepdispensers € 50,-

Wc-rol houders € 43,-

Schaamschotten € 250,-

5. Maar die stoeltjes zijn gewoon van slechte kwaliteit, daar kunnen wij toch niets aan doen?

We zijn het er mee eens dat stoeltjes in enkele uitvakken poreus zijn en lang niet meer van de oorspronkelijke kwaliteit. Het feit blijft dat er een controle is voor en na de wedstrijd en de ‘schade’ er voor aanvang van de wedstrijd niet was. En we willen zeker benadrukken dat er zeker schade onbewust ontstaat om vanuit euforie of emotie. Dat doet echter niets af aan het resultaat. Wel hebben meermaals supporters zich gemeld en schade zelf vergoed.

6. Wat is de rol van Fortuna SC hierin?

Fortuna SC is eigenlijk geen partij hierin. De verantwoordelijkheid van Fortuna SC ligt rondom uitwedstrijden voornamelijk bij de (organisatie van) busreizen. Maar ook hier geldt dat eventuele rekeningen vaak erg tegenvallen en dat bij een te herstellen stoel, ruit, nooddeur, dakluik of schoonmaakkosten ook externe firma’s ingeschakeld worden EN de bus een tijdje niet kan rijden. 

Wel hopen wij (of via onze SLO) direct betrokken te worden bij constatering van schades in uitvakken. Liefst al in het uitvak zelf. Zodat ook wij snel op de hoogte zijn en erop kunnen acteren.

7. Wat kunnen we zelf doen?

Voorkomen is uiteraard beter dan genezen. We vragen daarbij echter niet om zelf actief het heft in eigen hand te nemen en medesupporters aan te spreken of aan te geven bij stewards. Het uitvak staat voldoende onder toezicht van camera’s en het is de taak van stewards toe te zien op onrechtmatigheden. Kosten worden, waar mogelijk, verhaald op de veroorzaker.

 

Heb je nog vragen of wil je hierover iets kwijt, mail dan zeker naar jeroen.loos@fortunasc.nl.

Geef een antwoord